woensdag 1 maart 2017

Jambo, Jambo

Jambo.
Dit betekent hallo in het Swahilli en dit zeggen de mensen allemaal wanneer ze iemand begroeten op straat of ergens anders.
Zondag ben ik dan eindelijk vertrokken vanuit België richting Kenia samen met nog een vrijwilligster 'Lotte' die drie weken het rainbow-team gaat vervoegen. De reis hiernaartoe was al een avontuur op zichzelf met sommige piloten die al iets betere (veel betere)  landingen maakten dan de andere. Toen we in Parijs aan het landen waren schommelde ons vliegtuig heel hard en was het ook een hele harde en bobbelige landing. Op een gegeven moment kwamen we zo dicht bij de rand van de landingsbaan dat ik de grassprietjes die hiernaast aanwezig waren kon tellen.
Maar hierna verliep alles vlot ook de overstap in Ethiopië verliep goed maar hier kregen we wel al te maken met de eerste power-cut. De lichten op de luchthaven vielen allemaal uit maar dit was geen probleem. Daarna vlogen we door richting Kenia. Op deze vlucht heb ik mijn eerste kennismaking gehad met de grote, droge, rode landschappen van Kenia deze waren adembenemend mooi.
Na een lange uitputtende vlucht kwamen we dan aan in Kenia.
Hier beving de warmte mij onmiddellijk maar hier heb ik nu na
drie dagen al veel minder last van. Hier vertelde de vrouwelijke
douane agente tegen iemand die we op onze vlucht hadden leren kennen dat ik een 'good boy' was omdat ik alleen maar goede dingen in mijn bagage had. Ze dachten ook dat deze vrouw mijn moeder was en dit spelletje speelde we dan ook maar mee.
Hierna werden we door een hele goede taxichauffeur Daniël naar onze woning gebracht en alleen de rit hiernaartoe was al adembenemend maar toch ook op sommige momenten nog even wennen want het verkeer in Kenia kan ik niet echt met iets anders vergelijken. We hebben zelf onder de beroemde Mombasa tusks gereden.

Hierna kwamen we aan bij onze vrijwilligerswoning die ook wel heel erg mooi was en waar er zelf apen op het terrein lopen. Hier werden we opgewacht door de twee andere studenten, die ook voor drie maanden in Kenia gaan blijven om hier een oven te bouwen die veel minder hout gaat verbruiken dan de oude nu verbruikt.
Ik zal de link van hun blog ook bij de andere linken aan de rechterkant plaatsen.
Hierna zijn we nog gaan eten met de andere vrijwilligers van de school en met Katrien de oprichtster van de school. Dit deden we in de fourthy thieves. Dit is eigenlijk een restaurant met een paradijselijk uitzicht en enorm lekker eten.




Omdat we toch wel een hele lange vlucht achter de rug hadden zijn we hierna dan onmiddellijk gaan slapen. De volgende dag werden we al verwacht op de school, waar we dan een heel hartelijke ontvangst kregen de kinderen dansten en zongen om ons welkom te heten.
 Hierna kregen we een rondleiding in de school zelf en ik moet zeggen dat ik toch wel even omvergeblazen werd hoe een mooi project Katrien hier heeft neergezet. Je moet er zijn geweest om het te begrijpen. Je voelt op deze school echt de warmte die de mensen hebben en uitdragen naar de kinderen en naar elkaar toe. Omdat er een juf afwezig was kregen wij ook al onmiddellijk de kans om een klas over te nemen. Dit was voor ons wel echt een hele ervaring maar we denken dat we het voor twee 'mzungus' (blanken) wel al goed hebben gedaan.





Hierna gingen we moe maar met veel voldoening terug naar huis en gingen we voor de eerste keer eten bij het  'Kebene' dit is een project naast onze vrijwillligers-woning. Dit project vangt kinderen op die eigenlijk geen echte thuis hebben. Hier leerden we het project beter kennen en dit is ook echt een enorm mooi project met stuk voor stuk geweldige kinderen. Hier ga ik eind april, wanneer het schoolvakantie is, vrijwilligerswerk doen.  Het Afrikaanse eten bevalt mij eigenlijk wel en dit had ik niet verwacht. Vandaag hebben wij dan weer KG 3 (kindergarten 3) overgenomen  nadat deze hun exams gedaan hadden, want ook de allerkleinste moeten hier al examens afleggen . Deze dag verliep al een beetje vlotter omdat we ons nu ook al beter hadden kunnen voorbereiden en ook al enkele dingen hadden meegenomen waarmee we zelf aan de slag konden gaan. Het was vandaag ook maar een halve dag omdat er nu een schoolvakantie begon. Hier was ik niet van op de hoogte voor mijn vertrek maar ik ga tijdens deze vakantie ook wel nog werken op, en voor de school.
Ik ben hier in Kenia echt enorm gelukkig en ik denk wel dat dit de komende drie maanden ook zo gaat blijven. Ik denk dat dit zowel komt door de geweldige ontvangst die we hier hebben gekregen maar ook door het feit dat de stagiaires en de vrijwilligers op die enkele dagen dat we hier nog maar zijn ook al een echte hechte vriendengroep geworden zijn.
Ik hou jullie zeker nog op de hoogte.
KWAHERI






12 opmerkingen:

  1. Veel succes daar,je gaat dat super doen x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ervaring! Geniet er nog van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, leuk om te zien hoe goed ge da daar al doet! Veel plezier nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jambo beste maat, we zijn zo blij dat we u gezien hebben,Meme was in de wolken ;-) Het lijkt ons daar prachtig, en je hebt het daar goed naar je zin merken we. Geniet er maar goed van want dit zijn momenten die je maar eenmaal in je leven zal meemaken. Hou je daar goed en tot binnenkort nog eens Mister Robin. Greetings van Meme en je nonkel Marc.XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is fantastisch dat we je kunnen volgen via je blog ;-). Geniet van de fantastische ervaring daar, 't is idd maar een keer in je leven dat je dit mag meemaken! Ben benieuwd naar de verdere avonturen van "meester" robin in Kenia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn weekend gewenst Robin, ondertussen al een weekje Kenia voorbij, je zal het daar wel al gewoon zijn ondertussen, geniet er maar van!!!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eindelijk... waar je al lang naar uitkeek. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helena Taelman5 maart 2017 om 22:03

    Fijn dat je al goede contacten hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow Robin! Geniet ervan, veel plezier nog ! X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jambo beste Robin, je doet dat daar zeer goed zien we, en mooi dat het daar is amaai, hier in Belgie is het nu ook redelijk goed weer 16 graden en Meme hoort weer beter, ze hebben er een pompierslang wel moeten bijhalen :-) We zijn blij dat het je daar zo goed gaat met U, maar missen je wel, Meme zal deze week nog wel eens skypen dan ziet ze u nog eens en ik ook. Het ga je goed, tot een volgende keer beste vriend. Ah ja moet van Memé zeggen dat ze iedere dag aan je denkt en je heel graag ziet!!! Doei

    BeantwoordenVerwijderen